Одним з основних аспектів вивчення будо є освоєння дисципліни поведінки - самоконтролю. Першим і явним прикладом такої дисципліни є етикет відносин з інструктором і товаришами, який використовується в залі або на будь-який інший майданчику для тренувань.

іноді етикет, прийнятий в Айкідо, здається якимось культом. Айкідо - не релігія. Поклони і дотримання спеціальних церемоній служить тренуванні свідомості, а не цілям будь-якого культу або підпорядкування. Коректне дотримання етикету в Айкідо є в основному актом ввічливості та уважності до людей. Якими б зовнішні форми не були, бездумне наслідування буде порожнім і бездумним. Як і з техніками, необхідно наповнити форму етикету всім вашим духом, щоб вкласти в нього життя і сенс.

Кодекс етики та поведінки членів
ФЕДЕРАЦІЇ АЙКИДО НАГАНО РЮ УКРАЇНИ

Кодекс етики та поведінки – це фіксовані правила поведінки, що пропонують певний тип моральних взаємин, які є оптимальними з точки зору професійної діяльності.

ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

1. Кодекс етики та поведінки членів Федерації розроблено відповідно до положень Конституції України, загальнолюдськими цінностями, філософією і принципами Айкідо. В основу його покладено загальноприйняті моральні підвалини, принципи і норми української держави, культурні досягнення Японії, Статут та інші документи Федерації.

2. Кодекс являє собою сукупність загальних принципів професійної етики та основних правил поведінки членів Федерації. Він не може містити весь набір ситуацій і стандартів поведінки, але є основою для прийняття рішення в конкретній ситуації за аналогією.

3. Кожен член Федерації – зобов'язаний знати положення Кодексу і керуватися ними в процесі своєї діяльності. члени Федерації – об'єднані однією метою і єдиними завданнями, вони працюють на загальний результат і повинні дотримуватися принципів партнерських взаємин на підставі діалогу, в рамках законодавства і без емоційних рішень.

4. Захист людської гідності будь-якої людини – є головним принципом. Не повинно бути ніякої дискримінації або переваг між людьми на основі раси, статі, етнічного походження, релігії, філософських або політичних переконань, національності, сімейного стану або інших підстав.

5. Метою Кодексу є узагальнення етичних норм і встановлення правил поведінки членів Федерації: інструкторів (?idoin), учнів (депутація), їх батьків, суддів, керівників клубів (DodzjoCo), для гідного виконання ними професійної і громадської діяльності, забезпечення єдиних норм їх поведінки і сприяння зміцненню авторитету Федерації.

6. Кодекс передбачає дотримання правил поведінки, етичних норм: учнів, інструкторів, суддів і керівництва Федерації – відповідно філософії “Будо” і є основою для формування належної моралі в Федерації, шанобливого ставлення до своєї професійної та громадської діяльності, а також формує суспільну свідомість, моральність і самоконтроль членів Федерації.

7. Знання та дотримання членами Федерації положень Кодексу – є одним з критеріїв оцінки їхньої поведінки, рівня розвитку і кваліфікації.

8. Положення Кодексу Етики Федерації – використовуються при прийнятті рішень щодо дій членів федерації, у всіх ситуаціях, що виникають в рамках діяльності і за межами повноважень Федерації.

9. Члени Федерації які не запобігають будь-які дії, спрямовані на порушення Кодексу – вважаються порушниками цього Кодексу.

10. Членам Федерації рекомендується бути ввічливими, доброзичливими, коректними, уважними один до одного, допомагати в тренувальної та змагальної діяльності, тим самим сприяти встановленню ділових взаємин і конструктивної співпраці в Федерації.

11. дисциплінарний Комітет, в залежності від тяжкості вчиненого проступку, може прийняти рішення про застосування таких заходів дисциплінарного впливу: зауваження, попередження, догану з публікацією на сайті Федерації, публічне вибачення, штраф, анулювання результату на змаганнях, зниження кваліфікації (в степенях «КЮ» і «ДАН»), відсторонення від виконуваних обов'язків, тренувань, виключення зі складу Федерації.

12. У разі конфлікту інтересів, Дисциплінарний Комітет повинен запропонувати керівництву Федерації, передбачені в наведеному вище пункті санкції або інші можливі. Дисциплінарний Комітет і Правління Федерації – несуть відповідальність, в останній інстанції, за прийняття рішень.

13. Дисциплінарний Комітет діє на підставі Положення про Дисциплінарний Комітет Федерації. До прийняття рішення Дисциплінарного Комітетом про порушення норм етики і Кодексу, ніхто не може вважатися порушником норми етики. Рішення Дисциплінарного комітету про порушення Кодексу набирають чинності негайно і обов'язкові для виконання в точності як зазначено в рішенні.

14. Керівництво Федерації, інструктора і його помічники, учні зі ступенем 3 кю (дорослий) і вище – приймають зобов'язання даного Кодексу Етики, підписавши його.

ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ І ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ ЧЛЕНІВ ФЕДЕРАЦІЇ

Основні принципи поведінки – є основою поведінки в Федерації, вони сприяють усвідомленню своєї відповідальності перед суспільством.

Члени Федерації мають:

  • виконувати свої обов'язки сумлінно, на високому професійному рівні з метою забезпечення ефективної діяльності Федерації;
  • виконувати свою діяльність в межах повноважень отриманих в Федерації;
  • тримати завжди в пріоритеті діяльність в Федерації, не віддавати переваги іншим організаціям або групам громадян, бути незалежними від їх впливу;
  • бути чесними, не працювати під впливом якихось особистих, фінансових або інших інтересів, перешкоджають сумлінному виконанню своїх професійних обов'язків;
  • дотримуватися неупередженість і об'єктивність, які виключають можливість впливу при прийнятті рішень і визначенні спортивного результату на змаганнях;
  • дотримуватися норм професійної етики та правил ділової поведінки, не мати контактів з організаціями або фізичними особами, чия діяльність або репутація не відповідає цьому Кодексу;
  • проявляти коректність і повагу до членів Федерації, її керівництву;
  • утримуватися від поведінки, яке може викликати сумніви в сумлінному виконанні професійних обов'язків, а також уникати конфліктних ситуацій, які шкодять репутації і авторитету Федерації;
  • не використовувати свою професійну діяльність в Федерації для вирішення питань особистого характеру;
  • дотримуватися правил публічних виступів і надання службової інформації;
  • уважно ставитися до діяльності засобів масової інформації та сприяти наданню достовірної інформації;
  • керівництву Федерації: сприяти створенню гарного морально-психологічного мікроклімату в Федерації, рекомендується бути зразком професіоналізму і бездоганній репутації;
  • утримуватися від брутальності, упереджених зауважень, висування неправомірних, незаслужених звинувачень. керівникам клубів, інструкторам, учням і їх батькам коректно поводитися при вирішенні переходу учня з однієї школи (клубу) в іншу, від одного інструктора до іншого. Погоджувати свої дії між усіма учасниками, в разі відсутності спільного рішення, воно приймається керівництвом Федерації;
  • під час проведення навчально-тренувальних занять, інструкторам: стримуватися від брутального поводження з учнями, грубих реплік, образливих зауважень;
  • забороняється палити ВСІМ (батькам та особливо інструкторам, суддям) під час і в перервах між тренуваннями, змаганнями і атестаціями – для уникнення негативного впливу на учнів;
  • ніколи не вживати спиртні напої незадовго до тренування, що може вплинути на компетентність, або створить запах алкоголю;
  • членам Федерації – заборонено публічно, будь-яким методом, в тому числі і в соціальних мережах інтернету – негативно висловлюватися про роботу Федерації і Айкідо в цілому;
  • будь-яка інформація (конфіденційна або – немає) отримана під час перебування в складі Федерації – не може бути використана для отримання особистої вигоди або прибутку, для погіршення репутації будь-якої людини або Федерації. інформація – не підлягає розголошенню, якщо не була опублікована або схвалена керівництвом Федерації, за винятком вимог закону або компетентних органів.

ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ В КЛУБІ (“Додзе”):

1. Коли входять або залишають зал для занять “Додзе”, учні повертаються обличчям до місця тренувань і роблять уклін, з метою подяки за те, що вони мають місце для проведення тренувань.

2. Форма для тренування - ДОГИ. Це допомагає більше сфокусувати увагу на тренуванні.

3. Входячи в зал, учні вітають інструктора поклоном і говорять: «Осс». Знайомі учні також вітаються поклоном. Коли учень входить або виходить з татамі, він також здійснює уклін стояти обличчям до передньої стіни залу. Це знак вдячності всім тим, хто в минулому і сьогоденні займається розвитком Айкідо.

4. Взуття має ставитися на спеціальне місце або на підставку для взуття. Якщо взуття ставиться на татамі, то вона повинна бути вирівняна по краю татамі. Входити у взутті на татамі забороняється.

5. Коли група готова до заняття, учні вирівнюються сидячи в пряму лінію. Учні з великим званням справа, а з меншим - зліва.

6. Учень з найвищим рангом подає команду «Шомен ні рей» (поклонитися вперед), що є знак поваги засновнику і традиціям Айкідо. Потім старший учень дає команду: «Сенс ні рей» (поклонитися вчителеві).

7. Коли учня поправляє учитель, учень повинен поклонитися і сказати «Осс» або «Спасибі».

8. Під час занять, той, хто хоче покинути татамі або ж займатися чимось іншим, ніж вся інша група, повинен спочатку запитати дозволу у інструктора. Якщо інструктор відсутній (зайнятий), то можна запитати у старшого учня.

9. Якщо ДОГИ під час тренування прийшло в безладдя, партнери повинні вклонитися один одному, потім стати прямо і поправити форму.

10. Тренування завжди починається і закінчується з поклону між партнерами.

11. Коли заняття закінчується, учні сідають на коліна до того як сяде інструктор, і сидять до тих пір, поки він не встане.

12. Після того як тренування закінчено, учні повинні вклонитися своїм партнерам, дякуючи їм за тренування.

13. Кожен учень зобов'язаний брати участь в створенні сприятливої атмосфери гармонії та поваги. Кожен інструктор несе моральну відповідальність за дії своїх учнів як в Клубі, так і за його стінами.

14. Кожен учень зобов'язаний підтримувати чистоту в додзьо, очищати свій розум і своє серце. Після закінчення тренування – Всі спортивне обладнання, яким користувалися на тренуванні, має бути повернуто на своє місце і зал приведений до ладу (проведено прибирання).

15. Тільки інструктор приймає рішення, чи буде він Вас навчати чи ні. Ви не можете купити техніку. Щомісячні членські внески забезпечують Вас місцем практики і надають Вам скромну можливість висловити свою подяку за навчання. Кожен учень зобов'язаний вчасно вносити внески. Якщо Ви не можете відвідувати тренування протягом місяця або довше, для збереження за собою місця в групі для занять, радимо оплачувати членські внески в розмірі 50%.

16. Потрібно поважати метод проведення занять інструктором. Татамі не є місцем вирішення спорів, це місце досягнення гармонії. Всі учні повинні бути віддані, дисципліновані, активно сприяти вивченню Айкідо і оберігати порядок Школи. До порушників правил поведінки можуть бути застосовані дисциплінарні покарання (на розсуд керівника), такі як: зниження в званні – “Кю” , “Дан”, тимчасове відсторонення від тренувань або виключення зі Школи.

17. Дуже важливо не спізнюватися і бути присутнім на церемонії початку занять. Якщо Ви запізнилися, то слід почекати близько татамі, поки вчитель дозволить Вам приступити до занять. Перед тим, як ступити на татамі, вклоніться сидячи. Кожний учень, який відсутній без поважної причини, постійно спізнюється може бути виключений.

18. На татамі Ви повинні сидіти в сейдза. Якщо у Вас травма, то можна схрестити ноги, але ніколи ноги не повинні бути витягнуті, також не можна напівлежати і торкатися до стін.

19. Під час занять татамі можна залишати тільки в разі травми або хвороби. Ніколи не стійте без діла на татамі. Або тренуйтеся, або сидите в сейдза.

20. всім учням, незважаючи на обставини, слід підкорятися правилам і інструкціям Президента, Інструкторів і Асистентів. Учні повинні бути чемні і тямущі, вони не мають права не послухатися тренера (інструктора).

21. Без дозволу Керівника Школи – не можна проводити виступи, вчити Айкідо або брати участь в будь-яких заходах, організованих іншою школою. Не приймайте участі в діяльності, яка може завдати шкоди репутації Вашої Школи.

Словарь терминов айкидо

Ai-hanmi положення, коли партнери знаходяться обличчям один до одного в однакових стійках
Aikidoka занимающийся Айкидо
Atemi удары по чувствительным точкам тела
Gyaku-hanmi положение, когда партнеры находятся лицом друг к другу в разных стойках
Hanmi стойка (положение стоя), когда одна нога вынесена вперед
Hanmi-hantachi положение, когда один партнер сидит, а второй стоит
Hanmi-hantachi waza   приемы, выполняемые в положении, когда один партнер сидит, а второй стоит.
Hidari-hanmi левая естественная стойка
Hiji-jime болевой прием на локоть
Hiji-osae контроль локтя
Hiriki сила локтя
Ikkajo osae первый способ контроля
Irimi буквально "встречный вход". Для эффективного выполнения приема tori приводит свой корпус полностью или почти в контакт с корпусом uke
Irimi nage бросок, при котором tori приводит свой корпус в контакт или очень близко к uke
Kamae стойка
Kata плечо
Katate одна рука
Kokyu-ho буквально "дыхательный метод"
Kokyu-ryoku дыхательная сила
Kote-gaeshi "скручивание кисти наружу"
Kihon dosa базовое движение
Kime сгибание в суставе в направлении естественного движения
Maai  расстояние между партнерами
Marui круговое движение
Metsubushi буквально "выбивание глаз"
Migi-hanmi правая естественная стойка
Mochi хват
Mune грудь
Nage бросок
Nage waza бросковая техника
Nikajo osae второй способ контроля
Osae waza техника контроля
Ryoku сила
Ryote обе руки
Sankajo Osae Osae: третий способ контроля
Seiza формальное положение сидя
Seiza-ho перемещение в формальное положение сидя
Shiho-nage буквально "бросок на четыре стороны"
Shikko передвижение на коленях
Shomen перед
Shuchu концентрация
Shuchu-ryoku концентрация силы
Shumatsu dosa "решающее" или "фиксирующее" движение
Sokumen сторона
Suri-ashi скользящее движение ногами
Suwari waza техника работы сидя
Tachi waza техника работы стоя
Tagetana ребро ладони
Tenchi небо и земля или верх и низ
Tenchi-nage бросок вверх и вниз (бросок неба и земли)
Te waza техника работы с руками
Tori тот, кто выполняет прием и выигрывает схватку
Tsuki удар кулаком
Uchi удар ребром ладони
Uke тот, на ком выполняют прием, проигрывающий схватку
Ukemi страховки при падении
Waza техника
Yonkajo osae четвертый способ контроля
Yokomen боковая сторона
Zanshin завершение приема, при котором противник удерживается в положении, безопасном для окружающих