Дитячі змагання з айкідо нашої Федерації
Принцип Мусубі.
В Айкідо багато різних термінів. Один із них - "Мусубі". У різних школах Айкідо це поняття має різні нюанси тлумачення.
Точний переклад слова "мусубі" - "з'єднання". Стосовно технік і прийомів Айкідо це слово означає, що у айкідоки повинна бути реакція на дії партнера по татамі.
Можна порахувати, що принцип мусубі настільки простий, що не заслуговує на особливу увагу. Справді, що може бути простіше та природніше, ніж відреагувати на рух? Але поняття мусубі глибше і складніше, ніж простий у відповідь дію противника. Це не опір, саме злиття, з'єднання з рухом. Якщо партнер на татамі робить крок, ви теж робите крок, але в тому напрямку, який потрібний для досягнення вашої мети. Чим повніше реалізується принцип мусубі, тим краще розуміння того, що має намір зробити супротивник, і тим ефективніша власна техніка та прийоми.
Особливо чітко можна простежити принцип мусубі в поєдинках майстрів на бокенах: тут особливо добре видно, що перемога залежить не від сили або знання прийомів, а від уміння злитися з партнером, "вплітаючи" свої рухи до нього. Переможцем у таких поєдинках обов'язково виявиться той, хто зумів повніше поєднати свої рухи, свій ритм і швидкість з тим, що пропонує суперник.
Айкідо передбачає прямого протиставлення сили силі, у цьому - його принцип, й у поєдинку на бокенах він проглядається особливо чітко. Для тих, хто віддає перевагу принципу "сила на силу", є сенс звернутися до інших видів східних єдиноборств.
Для новачків на татамі важливо зрозуміти таке: мусубі - це в жодному разі не "піддавки". У зв'язці, злитті з партнером по татамі необхідно, зрозумівши і "впустивши в себе" рух суперника, відреагувати на нього, перетворити на те, що потрібно для досягнення перемоги.
Найбільш яскраво мусубі простежується, як правило, у діях укэ. Саме прояв мусубі може створити оманливе враження того, що укэ піддається супернику замість того, щоб зробити хід у відповідь. Насправді ж мусубі дозволяє використовувати рух суперника, звертаючи його енергію собі на користь. Без "злиття" це зробити неможливо.
Спосіб зав'язування пояса на доги (кімоно).
Кудзусі - це порушення рівноваги противника, що дозволяє ефективно застосовувати техніки, витрачаючи при цьому мінімум своєї енергії.
Слово «кудзусі» походить від слова «кудзусу» (붕괴), яке згідно з «Кенкюся онлайн словника» означає «зламати, знести, зірвати, збити, звести нанівець, зруйнувати, змінити». У 柔道 (Дзюдо) про процес кидка кажуть, що він підрозділяється на 3 етапи: кудзусі-цукурі-каке. Цукурі приблизно означає – «рішення» - ухвалення рішення про відповідну бойовому моменту техніці. Каке – це виконання техніки.
Іноді лякання (кудзусі) перекладають, як «підрив фундаменту». Якщо підірвати фундамент будівлі, він рухне під власною вагою. Тобто, якщо вам вдасться підірвати фундамент вашого партнера, то він почне падати, і все, що залишається зробити, це виконати техніку поки він не встиг відновити свою рівновагу.
Виведення когось із рівноваги – це добре, але може відновитися. З тактичної точки зору, розбалансування, як правило, очевидне для противника. Але, якщо ви вмієте тонко підривати фундамент стійки противника, то він може навіть не встигнути помітити, що ви з ним робите. Досвідчені майстри можуть навіть змусити противника до руйнування ним своєї власної структури. Якщо ви можете змусити суперника штовхати чи тягнути сильніше, ніж можуть витримати його стопи, то ви підірвете його фундамент.
崩し (кудзусі) застосовується не тільки в дзюдо і 합기도 (Айкідо), але і в 剣術 (Кендзюцу) та 杖道 (Дзедо). Наприклад, у 杖道 (Дзедо) є техніки, де ви атакуєте зброю партнера, і якщо її не вивести з рівноваги, принаймні хоч на мить, і так, щоб він не встиг її відновити, то ваша техніка не має жодних шансів на успіх. 八方の崩壊 (хаппо але кудзусі) важливо не тільки в 柔道 (Дзюдо). 崩し (кудзусі) – це не завжди очевидне розсмикування противника, як це часто можна побачити на тренуваннях по 柔道 (Дзюдо). Справжнє 붕чення (кудзусі) непомітно, воно виконується набагато тонше.
Хороший майстер може загнати вас у нестабільну структуру так, що ви не зможете зробити будь-що, щоб відповісти йому. Багато хай (ката) в 古流 (корю) розроблені, щоб навчити як це зробити - загнати супротивника у становище, у якому немає достатньої стабільності, щоб мати можливість реагувати на ваші атаки – тобто. створити момент, коли він більше не зможе рушити у безпечне положення. Така стратегія дій закладена в більшості високорівневих ката багатьох традиційних шкіл 武術 (Будзюцу), хоча вони зазвичай не говорять те, що в ката містяться елементи 붕(кудзусі). Майстри руйнують стабільність своїх суперників, унеможливлюють ефективне реагування. Є ціла низка технік, які дійсно ефективні лише тоді, коли вони не лише парирують удари зброєю, а й порушують стабільність суперника.
У наших тілах є безліч суглобових зчленувань. Ми зберігаємо рівновагу, згинаючи суглоби та рухаючись. У 武道 (Будо:) хороший баланс та стабільність не означає статичне вертикальне стояння. Хороший баланс та стабільність є динамічними. Якщо ви атакуєте мене, але я при цьому зберігаю, або зміг відновити свою рівновагу, то я можу, будучи вами кинутим, сам кинути вас, навіть якщо я вже в повітрі. У такій ситуації, навіть з відірваними від землі ногами, я маю стабільний центр, який я можу використовувати, щоб дестабілізувати вас і кинути. За наявності 杖 (дзьо) або меча ви можете також маневрувати та маніпулювати своїм партнером таким чином, щоб він опинився у досить нестабільному стані та не зміг чинити опір вам.
За допомогою бороди (кудзусі) ви можете вивести з рівноваги вашого суперника. Проте застосовувати його треба вміло. 崩し (кудзусі) не повинен бути більшим і очевидним – грубо штовхати чи тягнути супротивника у спробах вивести його з рівноваги. 붕чі (кудзусі) повинен бути тонким і непомітним, достатньо лише злегка нахилити тіло противника, щоб зробити його нестійким, і навіть якщо він ще не падає, він все одно виявиться не в змозі відреагувати на техніку, яку в цей момент на ньому проводять. Тобто. у той момент, коли людина втрачає рівновагу або намагається її відновити, вона просто не здатна робити щось інше, включаючи і опір техніці, яку в цю мить до неї застосовують. У цьому вся головна цінність 崩し (кудзусі).
Стаття для засновника стилю Йошинкан Годзо Сіоду